Strona główna > Team building > Team building

Team building

Dobra atmosfera w firmie jest bardzo ważne, dzięki temu pracownicy lepiej współpracują. Zadaniem lidera jest niedopuszczenie do rozpadu firmy, jak to powinien zrobić?

Dlaczego współpraca jest ważna?

Wiele firm nie zdaje sobie sprawy z tego, że współpraca stoi u podstaw każdej firmy. Nie ma raczej miejsc, w których każdy wykonuje zadanie od a do z, często zadania są podzielone, ktoś odpowiada za projekt, ktoś inny odpowiada za marketing, a jeszcze ktoś inny musi zadbać o kontakty z klientami. Każda firma połączona jest siecią połączeń, a już w szczególności team, który pracuje wspólnie nad jednym projektem. Odejście jednej osoby nie wydaje się bolesne? Często okazuje się, że od pracy tej osoby zależała praca wielu innych osób, które teraz nie wiedzą gdzie szukać pomocy albo nie mogą uzyskać potrzebnych im elementów. Oczywiście, taką osobę można kimś zastąpić, ale po pierwsze wdrożenie do nowej pracy nigdy nie jest proste. Poza tym odejście jednej osoby jest często przyczyną opóźnienia w realizacji projektu, przez co zawalony zostaje deadline i czasami można pożegnać się z pełną zapłatą za realizację. Brak jednej osoby sprawia, że cały zespół lekko się rozpada, ponieważ brakuje im pewnych i sprawdzonych systemów połączeń między osobami.

Bram większej ilości osób jest jeszcze bardziej problematyczny, odejścia większej ilości osób na raz nie są tak częste, ale także się zdarzają. Zazwyczaj przyczyną odejścia z pracy jest właśnie zła atmosfera i rozpadanie się grupy ludzi, każdy pracownik potrzebuje czuć się w swoim miejscu pracy dobrze, a brak wsparcia na pewno nie pomaga.

Czasami pracownik nawet nie decyduje się na odejście, pozostaje w teamie, ale atmosfera robi się na tyle nieprzyjemna, że wszyscy zaczynają się kłócić i być dla siebie niemili. Można zapomnieć wtedy o sprawnej współpracy, bo wspólnie pracujący ludzie już sobie nie wierzą, co sprawia, że pojedyncza jednostka musi wykonywać więcej pracy, a uzyskuje nadal takie same albo nawet gorsze efekty. Współpraca w firmie jest, więc kluczowa, wprowadza nie tylko dobrą atmosferę, ale przynosi wiele korzyści każdej firmie.

Jak budować team?

Team building jest kwestią, jaką powinien zainteresować się szef firmy, dzięki temu będzie w końcu miał zyski. Ważne jest, aby nie wyróżniać żadnego pracownika, paradoksalnie wiele osób zaczyna odstawać od grupy, kiedy na przykład wszyscy wiedzą, że ta osoba dostaje większą premię. Premie powinny być albo takie same dla wszystkich, albo po prostu nie powinny być ujawniane innym, co nie będzie prowadziło to powstawania napiętych sytuacji. Bardzo ważne jest podczas budowaniu teamu, aby pracownicy czuli, że pracują razem, a nie każdy dla siebie, pomaga w tym wspólne chwalenie za projekty. Wspólne działalności są niezwykle budujące i zbliżają do siebie, pracownicy mogą na przykład razem wybrać się do baru, pograć w piłkę czy zorganizować imprezę. Każda wspólna aktywność wzmocni grupę, należy pamiętać także, że lepiej jest zapobiegać rozpadowi grupy, niż potem starać się ich ponownie połączyć.